Palvelut

Rekisteröintikatsastukset
Muutoskatsastukset
Muutostyöt ja asennuspalvelut
Autojen sähkötyöt
Huoltopalvelut
Varaosapalvelut
Ajoneuvojen testau

Rekisteröintikatsastukset

Käytetttynä maahantuoduille ajoneuvoille tulee tehdä rekisteröintikatsastus ja uusille autoille Yksittäishyväksyntä (uusi auto on ensirekisteröimätön tai alle 6kk EU:n ulkopuolella rekisterissä ollut auto)
Auton vaatimuksenmukaisuus tarkastetaan EU-säädösten sekä Traficomin antaman määräyksen sekä ohjeiden mukaisesti.
Hoidamme avaimet käteen periaatteella tuontiautojen rekisteröintiprosessin:
- Teknisten dokumenttien selvitys ja laadinta
- Vastaavuusdokumenttien selvitys ja tilaus
- Mahdollisesti tarvittavien teknisten muutosten toteuttaminen
- Rekisteröintikatsastuksen tai yksittäishyväksynnän hoitaminen
- Autoveroilmoituksen laadinta asiakkaan puolesta
- Rekisteröinti ja kilpien asennus
Myös vaativat ja hankalat tapaukset (esim. Lähi-Idän, Venäjän ja muiden kolmansien maiden export-mallit)

Muutoskatsastukset

Meillä on monipuolinen, lähes 30 vuoden kokemus erilaisten harrasteautojen sekä kevytkuorma-autojen muutoskatsastuksista. Alati muuttuva lainsäädäntö, määräykset, ohjeet ja tulkinnat tekevät muutettujen autojen katsastamisesta joskus varsin haasteellista.

Moottorinvaihdot ja alustamuutokset

Myös Suomessa on melko yleistä päivittää vanhemman harrasteauton moottori ja voimansiirto alkuperäistä luotettavammaksi, nykyaikaisemmaksi tai tehokkaammaksi.
Suomessa voidaan nykyään hyväksyä melko laajojakin moottori- ja alustamuutoksia, jos muutos on tehty asianmukaisesti ja muutos täyttää Trafin määräysten ja ohjeiden vaatimukset. Vertailumallin ja luotettavan dokumentaation merkitys on suuri.

Auton varustaminen ahtimella

Vuonna 2016 voimaan tullut Trafin määräys auton rakenteen muuttamisesta mahdollistaa nykyaikaisten 2000- ja 2010-luvun autojen virittämisen ja hyväksymisen esimerkiksi mekaanisella ahtimella huomattavasti aikaisempaa helpommin.
Amerikkalaisissa autoissa voidaan nykyään hyväksyä myös amerikkalaisia ahdinsarjoja, eikä jokaisen auton päästöjä tarvitse enää välttämättä erikseen mittauttaa tutkimuslaitoksella.

Muutostyöt ja asennuspalvelut

Nopeudenrajoittimet kuorma-autoihin
EU-säädökset edellyttävät 1.1.2005 alkaen rekisteröidyille N2-luokan kevytkuorma-autoille nopeudenrajoitinta.
Traficomin määräyksen ja ohjeiden mukaan rekisteröintikatsastuksessa/yksittäishyväksynnässä on esitettävä dokumentit rajoittimen teknisestä hyväksynnästä ja asennuksesta sekä rajoitusnopeuden tarkastuksesta.

Nopeudenrajoittimen asennus ja tarkastus edellyttää Traficomin hyväksyntää korjaamolle.

Olemme valtuutettu Sturdy- nopeudenrajoittimien asennus- ja huoltopiste. (https://korjaamot.trafi.fi/)
Sturdy-nopeudenrajoittimet toimivat tarkasti ja luotettavasti myös uusimmissa automalleissa, eivätkä ne aiheuta toimintahäiriöitä auton järjestelmiin oikein asennettuna. Sturdy-nopeudenrajoittimilla on E-sääntöjen mukaiset tekniset hyväksynnät.
Ahdinsarjan asennus ja muutoskatsastus
Useimpiin 2000-luvun amerikkalaisiin henkilö- ja pakettiautomalleihin on saatavilla valmiita mekaanisia ahdinsarjoja useilta eri valmistajilta. Näiden asennus on meille tuttua työtä ja olemme tehneet vuosien varrella useita ahdinsarja-asennuksia suomalaisiin autoihin. Asennus edellyttää aina muutoksia myös auton moottorinohjausjärjestelmään (ohjelmointi).
Ahdinsarjan valinnassa tulee huomioida myös lainsäädännön asettamat rajoitukset esim. moottoritehon kasvulle.
Jarru- ja alustapäivitykset
Moottorin muuttaminen edellyttää yleensä jarrujen ja jousituksen sekä voimansiirron muutoksia vastaamaan ns, vertailumallia. Usein pyritään myös saamaan parannusta minimitasoa enemmän. jarrujen tehoon ja ajettavuuteen
Suunnittelemme ja toteutamme tarvittavat muutoksen ajoneuvokohtaisesti ja käytämme laadukkaita tuotteita.
Runko- ja akselistomuutokset
Vanhemissa harrasteautoissa tulee monesti tarve päivittää ja vahvistaa runko ja akselistorakenteita. Niiden toteutus vaatii laajaa know-how’ta ja huolellista suunnittelua
Useissa Pohjois-Amerikasta tuoduissa harrasteautoissa on jo tehty jotain runko- tai akselistomuutoksia sikäläisten harrastajien toimesta. Usein näiden muutosten toteutustapa ei välttämättä vastaa suomalaisia laatu- ja turvallisuusvaatimuksia ja näitä muutoksia voidaan joutua parantamaan toimivuuden ja turvallisuuden vuoksi.

Autojen sähkötyöt

Meillä on laaja kokemus erilaisten erikois- ja harrasteautojen vaativista vianhaku-, ohjelmointi-, muutos ja sähkötöistä.

2010-luvun amerikkalaiset henkilö-, paketti- ja kuorma-autot

Meillä on laaja osaaminen, tietotaito ja tarvittavat laitteistot sekä järjestelmät nykyaikaisten 2000- ja 2010-luvun amerikkalaisten autojen sähköjärjestelmien vianhakuun, korjauksiin, muutoksiin ja varustelutöihin.

Suurimpaan osaan Suomeen rekisteröidyistä amerikkalaisista autoista on tehty jotain valomuutoksia rekisteröintiä varten. Ikääntyessään nämä aiheuttavat usein erilaisia häiriöitä ja ongelma sähköjärjestelmiin.

Harrasteautojen sähköjärjestelmien päivitykset

Harrasteautojen käyttömukavuus riippuu usein myös auton sähkölaitteiden toimivuudesta. On hyvin yleistä, että autoihin tulee säilytys- ja seisonta-aikana erilaisia sähkövikoja. 
Nykyaikana arvostetaan myös erilaisia modernimpia ratkaisuja esim. sähköjohdotuksen, valaisinten, mittaristojen ja soitinjärjestelmien osalta. 

Meillä on laaja kokemus erilaisten harrasteautojen sähköjärjestelmien päivityksistä nykypäivän vaatimusten mukaiseksi.

Varustelut ja muutokset:

- valaisinjärjestelmien muutokset
- huonosti tai väärin muutettujen valomuutosten "entisöinnit"
- vetokoukkujen asennus
- radio- ja navigointijärjestelmien ohjelmoinnit, muutokset ja päivitykset
- sähköisten lisävarusteiden toimintojen aktivoinnit (esim. TPMS)

Sähköjärjestelmien vianhaku:

- korin ohjainlaitteet (Smart Juction Box, Body Control Module jne.)
- moottorin ja voimansiirron järjestelmät (Powertrain Control Module TCM jne.)
- turvavarusteet (Airbags, RCM, ABS)
- mukavuus ja lisävarusteet (etäisyystutkat, kamerajärjestelmät jne.)

Johtosarjojen korjaukset ja päivitykset

Autojen johtosarjat vanhenevat ja kaipaavat usein korjausta, varsinkin harrasteautoissa.
Teemme koko sähköjärjestelmien päivitykset kokonaisvaltaisesti nykyaikaisilla johtosarjoilla ja liittimillä parantaen autosi turvallisuutta ja toimivuutta.

Mittaristojen päivitykset

Päivitämme harrasteautosi vanhan mittariston nykyaikaisille digitaalisille mittareille parantaen turvallisuutta ja käyttömukavuutta.
Samalla voidaan lisätä autoosi myös muita mukavuustoimintoja, esim. soitinjärjestelmä, ilmastointi, sähkötoimiset lasinnostimet jne.

Huoltopalvelut

Tarjoamme myös huoltopalvelut amerikkalaisiin autoihin. Huollot tehdään aina autonvalmistajan huolto-ohjeiden mukaisesti. Tarvittaessa huollon sisältö voidaan suunnitella ja toteuttaa autokohtaisesti. Määräaikaishuolloissa pyrimme käyttämään ensisijaisesti valmistajien omia huolto-tarvikkeita, kuten Motorcraft, Mopar ja AC Delco -tuotteita.
Alkuperäisillä huolto-osilla huollettuna varmistutaan autosi toimivuudesta ja luotettavuudesta vielä tulevaisuudessakin.
Käytössämme on myös huoltoja varten huoltokuilu, joten voimme tarvittaessa huoltaa myös isot pickupit turvallisesti.

Varaosapalvelut

Toimitamme USA-autojen alkuperäiset varaosat 2000- ja 2010-luvun autoihin:
 - Huoltotarvikkeet Motorcraft, Mopar, AC Delco
- Jarru-ja alustakomponentit
- Vauriokorjaus osat (valaisimet, lasit, peltiosat, muoviosat, kiinnikkeet jne.)
- Valmistajien alkuperäiset lisävarusteet
Pickupien ja muiden USA autojen lisävarusteet esimerkiksi:
- Erikoisvanteet ja renkaat
- Alustasarjat (madallus ja korotus)
- Pakoputkistot
- Lavakannet ja ohjaamosuojat
- Vetokoukut

Ajoneuvon testaus

Ajoneuvoluokan muutos N1-pakettiautosta N2-luokan kuorma-autoksi edellyttää yleensä laajamittaisia testejä esim. rungon ja akselistojen lujuudelle. Kaikki rekisteröimämme N2-luokan autot on testattu EU:n säädösten mukaisesti.

Akselistot ja jousitus

Useimpia N1-luokan pakettiautoja valmistetaan erilaisilla akselistoilla ja jousituksen komponenteilla. Muutettaessa akseli- ja kokonaismassaa pitää varmistua siitä, että akselistot ja jousitus kestävät suuremman akselimassan ja kasvaneet rasitukset.

Runko ja korirakenne

Pakettiauton erillisrunkoon kohdistuu eri suuntaisia rasituksia ajotilanteista ja kuormituksesta riippuen. Epätasaisella alustalla ajettaessa vääntörasitus pyrkii kiertämään runkoa. Joustoliikkeen aikana runko pyrkii taipumaan.

Kantavuus

Kantavuutta voidaan lisätä esimerkiksi vahvemmilla lehti- tai kierrejousilla tai ilmajousilla.

Painopiste

Kantavuuden lisäksi pitää myös kuorman painopisteen olla sijoitettu oikein.

Rungon taipuminen

Muutetun auton rungon taipuminen voidaan analysoida laskennallisesti tai testein.

Kiertojäykkyys

Rungon kiertojäykkyys voidaan tutkia ns. tikkumallin avulla laskemalla tai vääntöpenkissä
crossmenuarrow-down