Ostitpa auton sitten Suomesta tai kauempaa, muista selvittää auton historia ennen hankintaa. Euroopan markkinoilla on valtavat määrä Pohjois-Amerikasta tuotuja vakuutusyhtiöiden lunastamia vaurioituneita autoja (ns. salvage title tai vastaava), jotka on usein korjattu hyvin puutteellisesti. Nämä autot ovat usein vakiosta poikkeavia ja varusteltuja esim. erilaisin levikkein, isommilla pyörillä tms. varusteilla tehden niistä houkuttelevamman näköisiä.
Auton hankinta Pohjois-Amerikasta
Yhdysvaltojen ja Kanadan markkinoilla myynnissä olevat autot ilmoitetaan usein ilman paikallista sales-tax veroa (vrt. arvonlisävero). Hankittaessa autoa näistä maista pitää myyjälle usein maksaa sales-tax -vero. Hankintahinnan ja sales-taxin lisäksi päälle tulevia kuluja voivat olla esimerkiksi dealer adminstrations fees, paikallisen kumppanin palkkio, auton siirto rahdituspaikkaan, merirahti, vientiselvitys, kuljetusvakuutus, kontin käsittelymaksut, satamamaksu, mahdollinen tullitarkastus, tuontiselvitys, tullimaksu (henkilöautoissa yleensä 10% ja kuorma-autoissa 16% - 22%) sekä arvonlisävero. Jälleenmyyjäsopimusten rajoittamana suurin osa autoliikkeistä kieltäytyy myymästä autoa suoraan ulkomaiselle ostajalle.
Markkina-alue, jolle auto on alunperin valmistettu, vaikuttaa merkittävästi auton muutostöiden ja rekisteröintiprojektin kustannuksiin. Suurin osa Eurooppaan tuoduista amerikkalaisista pickup-autoista on alunperin valmistettu ns. kehittyvien maiden markkinoille (esim. Chile, Meksiko, UEA, Qatar, Kuwait, Israel, Kazakhstan jne.). Ne eivät välttämättä täytä Yhdysvaltojen (FMVSS), Kanadan (CMVSS) tai Suomessa voimassa olevia määräyksiä ilman muutoksia.
Muista vertaillessasi hintoja tehdä vertailu samalla varustetasolla ja moottorilla olevien autojen kesken. Varustetason ja moottorin vaikutus Pickupin hinnassa voi olla jopa 30-50%. Käytetyissä autoissa varustetaso ja moottorin tyyppi voivat vaikuttaa usein jopa ajomäärää enemmän hintaan.
Auton hankinta Euroopasta
Myös Euroopan markkinoilla on melko laaja valikoima erilaisia käytettyjä ja uusia pickupeja. Hinnat ilmoitetaan yleensä ilman rekisteröintikuluja ja usein myös ilman arvonlisäveroa. Osa tarjolla olevista autoista saattaa olla ns. "ylivuotisia" tai tarkoitettu sellaisille markkina-alueille, etteivät ne täytä lainkaan Euroopassa hyväksyttyjä pakokaasumääräyksiä.
Varsinkin Saksan ja Itä-Euroopan markkinoilla olevista autoista yllättävän moni on kolari- tai muulla vauriohistorialla.
Auton valmistenumeron avulla voidaan mahdollisesti selvittää muun muassa historia, markkina-alue, tekniset ominaisuudet ja tehdasvarusteet. Tämä vaikuttaa myös osaltaan oleellisesti auton muutostöiden ja rekisteröintiprosessin kustannuksiin.